Blog

Dlaczego sen jest tak ważnym aspektem naszego życia?

Regenerujący sen to fundament dobrego zdrowia i samopoczucia. Często o tym zapominamy, co skutkuje obniżeniem jakości życia. Dbając o właściwą ilość i jakość snu, możemy przeciwdziałać rozwojowi wielu schorzeń oraz zyskać energię niezbędną do mierzenia się z wyzwaniami dnia codziennego. Jak sen wpływa na ludzki organizm? Jakie skutki uboczne niesie za sobą ciągłe niewysypianie się? Wyjaśniamy.

Sen to stan fizjologiczny, który pozwala na regenerację organizmu oraz przygotowanie go na wyzwania związane z codziennie wykonywanymi obowiązkami. Niestety, śpimy coraz mniej, co ma związek m.in. z szybkim tempem życia. Brak snu to jedna z częstych przyczyn pogorszenia się ogólnego stanu zdrowia, a także zaburzeń nastroju. Co zrobić, aby w końcu się wyspać? Spędzenie całego dnia w łóżku nie pozwala wyspać się na zapas. Często po takim „maratonie” odsypiania, czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni. W przypadku snu liczy się nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość, dlatego warto zwrócić uwagę, na czym śpimy i jak wygląda nasza higiena snu.

Sen a ogólny stan zdrowia

Podkrążone oczy, blada skóra, smutna mina i przygarbiona sylwetka – bez trudu poznamy osobę, która właśnie ma za sobą ciężką, nieprzespaną noc. Nawet niewielkie niedobory snu powodują, że nasz organizm przestaje prawidłowo funkcjonować.

Sen jest nam potrzebny w celu regeneracji organizmu. Jego chwilowy brak jest zdecydowanie mniej szkodliwy niż przewlekłe niedobory, które związane są z m.in. spaniem na niewygodnym materacu. Przepisowo powinniśmy każdej nocy przespać minimum 8 godzin, jednak równie ważna jest wysoka jakość snu. Wpływa na nią prawidłowe podparcie naszego kręgosłupa oraz redukcja dyskomfortu związanego z korzystaniem ze źle dobranej poduszki i kołdry, a także działaniem innych czynników np. zbyt wysokiej temperatury w sypialni.

Brak odpowiedniej ilości i jakości snu skutkuje m.in.:

  • zaburzeniami w funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • zaburzeniami w funkcjonowaniu układu mięśniowo-szkieletowego,
  • zaburzeniami w funkcjonowaniu układu hormonalnego,
  • zaburzeniami w funkcjonowaniu układu immunologicznego,
  • spowolnieniem metabolizmu.

Śpiąc zbyt mało, szybko odczuwamy brak energii i motywacji do działania oraz zauważamy, że trudno jest nam skupić uwagę na wykonywanych czynnościach. Nieradzenie sobie ze stresem, nerwowość oraz szybkie męczenie się to kolejne ze skutków ubocznych niedoboru snu, a także jego niskiej jakości.

Sen a kondycja fizyczna i psychiczna

Sen zapewnia regenerację ciała i umysłu. W czasie nocnego odpoczynku zachodzą liczne procesy biologiczne, które pobudzają komórki do wzrostu, ułatwiają ich odbudowę, a także hamują działanie negatywnie wpływających na nasze zdrowie czynników np. stresu. Nie możemy dobrze się wyspać, gdy nasze ciało nadal pozostaje w gotowości do działania z powodu dyskomfortu, jaki odczuwamy po położeniu się do łóżka. Niewłaściwie dobrany materac to bardzo częsta przyczyna przewlekłych niedoborów snu, które stopniowo prowadzą do pogorszenia się naszej kondycji fizycznej oraz psychicznej. Niewielka ilość lub niska jakość snu oraz problemy dnia codziennego w znacznym stopniu zwiększają ryzyko wystąpienia nerwicy i depresji.

Jak spać, żeby się w końcu wyspać?

Spać powinniśmy przede wszystkim wygodnie, pamiętając, że sypialnia to pomieszczenie w domu lub mieszkaniu, którego urządzeniu musimy poświęcić wiele uwagi. Najważniejszy jest zdrowy, nowoczesny materac np. materac piankowy, który zapewni prawidłowe podparcie kręgosłupa. Co więcej, powinniśmy zadbać o dobór właściwie dopasowanych do naszych potrzeb poduszek i kołdry. A co zrobić, gdy śpimy na rozkładanej kanapie lub narożniku? Tradycyjne lub nowoczesne łóżko z dostosowanym do indywidualnych potrzeb materacem to najlepszy wybór, jeżeli zależy nam na zdrowym, regenerującym śnie, jednak istnieje pewna alternatywa, czyli wysokiej jakości materac nawierzchniowy. Materace nawierzchniowe dostępne są w wielu rodzajach – znajdziemy wśród nich m.in. materace sprężynowe i materace piankowe, a także te specjalistyczne o statusie wyrobu medycznego.

Podsumowanie

Sen jest podstawową czynnością fizjologiczną. Jego brak szkodzi zdrowiu, wpływając na pojawienie się zaburzeń w funkcjonowaniu narządów i układów. Chroniczne niedobory snu to powszechny problem, z którym borykają się osoby w różnym wieku. Sposobem na poprawę jakości snu jest wybór odpowiedniego łóżka, materaca, poduszki i kołdry. Z przyjemnością ułatwimy Państwu zakup dostosowanych do indywidualnych potrzeb produktów – w naszym sklepie dostępne jest jedynie najwyższej jakości wyposażenie do sypialni, dzięki któremu można czerpać korzyści z każdej minuty snu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.